تصفیه هوا

مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای خوب

دستگاه-تصفیه-هوا

یکی از مهم‌ترین خطراتی که سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند؛ افزایش آلاینده‌های موجود در هوا است! افت کیفیت هوای محیط زندگی به‌خصوص در شهرهای بزرگ مانند: تهران، مشهد، اصفهان و… سلامت کودکان، افراد سالمند و بیماران قلبی را به‌شدت تحت شعاع قرار می‌دهد. علاوه بر آلودگی ناشی از زندگی شهری، گاهی هوای محیط خانه نیز، ممکن است ناسالم باشد!
ذرات گردوغبار، پرز فرش و موکت، بوی رنگ، موی بدن حیوانات خانگی، دود سیگار و… از جمله آلاینده‌های هوای خانگی محسوب می‌شوند! ولی راه‌حل این مشکل چیست؟ بهترین راه‌حل برای تأمین هوای پاک و سالم، استفاده از دستگاه تصفیه هوا خانگی است؛ بنابراین ما در این مطلب از سایت (نام سایت)، شما را ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای خوب، آشنا خواهیم کرد.

ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای خوب را بشناسید!

 تمامی افرادی که قصد خرید دستگاه تصفیه هوا برای محل کار یا منزل خود را دارند؛ تنها یک هدف از انجام این خرید دارند. تأمین هوای باکیفیت و سالم! بااین‌حال، زمانی که برای انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوا به بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی مراجعه می‌کنید؛ با دستگاه‌های مختلف و یک فهرست طولانی از ویژگی‌ها و مشخصات فنی متفاوت برای هر دستگاه مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی، احتمالاً برای انتخاب دچار سردرگمی می‌شوید.
بهترین روش برای انتخاب ساده‌تر و خریدی باکیفیت‌تر؛ آشنایی با ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای خوب است؛ بنابراین ابتدا باید نوع نیاز و انتظارات خود را از دستگاه تصفیه هوا مشخص کنید؛ برای مثال: آیا هدف شما از خرید دستگاه تصفیه هوا تنها بهبود کیفیت هوا است؟ آیا علل دیگری مانند آسم، آلرژی، دود سیگار و… بر انتخاب شما برای خرید دستگاه تصفیه هوا، مؤثر است؟
اکنون، با کاربردی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای خوب آشنا شوید:

1. نوع فناوری فیلتراسیون دستگاه تصفیه هوا:

 مهم‌ترین بخش برای یک دستگاه تصفیه هوا، نوع فیلتر هوا و تکنولوژی آن است. به همین علت، شما قبل از انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوا، باید نوع نیازهای خود را مشخص کرده باشد. آگاهی کامل از انتظارات، می‌تواند به شما برای انتخابی بهتر، سریع‌تر و ساده‌تر کمک بسیار زیادی کند. دستگاه‌های تصفیه هوا، برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت، دارای فیلترهای مختلفی هستند. در ادامه به معرفی این فیلترها خواهیم پرداخت:
• فیلتر هوای کربن: این فیلترها باعث جذب آلاینده‌های گازی و ترکیبات آلی موجود در هوا می‌شوند. این فیلتر هوا پس از مدتی کارایی خود را از دست خواهد داد؛ بنابراین باید به‌صورت دوره‌ای تعویض شود. همچنین فیلتر هوای کربنی، نمی‌تواند ذرات موجود در هوا را جذب کند.
• فیلتر هوای هپا: این فیلتر هوا می‌تواند ذرات ۰.۳ میکرومتر را جذب کند.
• فیلتر هوای Peco-Filter: این فیلتر هوا، توانایی جذب آلاینده‌های هوا را ندارد؛ بلکه می‌تواند ترکیبات آلی فرار را از بین ببرد.
• فیلتر هوای یونیزه‌کننده: این فیلتر هوا با آزادسازی یون‌های باردار، باعث می‌شود تا ذرات غبار نیز باردار شده و به سطح دیوار یا مبلمان بچسبند. البته لازم به ذکر است که به علت استفاده این تکنولوژی از ازن، استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

2. نوع طراحی دستگاه و استفاده ساده:

 بسیاری از ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای خوب، به نوع طراحی و سهولت استفاده از دستگاه مربوط می‌شوند! از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به قابلیت اتصال به wifi، راه‌اندازی و استفاده سریع و آسان، زیبایی ظاهری، قابلیت حمل آسان و… اشاره کرد. زمانی که برای خرید دستگاه تصفیه هوا تصمیم می‌گیرید؛ حتماً باید در زمان انتخاب به‌تناسب آن با دکوراسیون داخلی محیط نیز، توجه کنید.
برای انتخاب و خرید یک دستگاه تصفیه هوای خوب و متناسب با نیازهایتان، به سؤالات زیر پاسخ دهید:
• آیا وزن و ابعاد دستگاه تصفیه هوا، متناسب با محیط شما می‌باشد؟
• دستگاه تصفیه هوا را برای چه متراژی می‌خواهید استفاده کنید؟
• آیا دستگاه تصفیه هوا، رابط کاربری ساده‌ای دارد؟
• برای تنظیمات دستگاه تصفیه هوا، چند برنامه و گزینه وجود دارد؟
• آیا دستگاه تصفیه هوا امکان کنارل از راه دور را دارد؟
• آیا دستگاه تصفیه هوا، زمان تعویض هر فیلتر را به شما اطلاع می‌دهد؟
• آیا دستگاه تصفیه هوا دارای قابلیت عیب‌یابی خودکار می‌باشد؟
• و …

3. میزان صدای دستگاه تصفیه هوا هنگام فعالیت:

 یکی دیگر از ویژگی‌های یک دستگاه تصفیه هوا خوب، عملکرد بدون صدا یا کم‌صدا است. دستگاه‌هایی که سروصدای زیادی دارند؛ استفاده از آن‌ها در طولانی‌مدت باعث اختلال در استراحت و آرامش شما می‌شود. به همین علت، حتماً در زمان انتخاب دستگاه تصفیه هوا، به میزان صدای آن دقت کنید.

4. میزان مصرف انرژی دستگاه تصفیه هوا:

 بهترین دستگاه تصفیه هوا، دستگاهی است که کمترین میزان مصرف برق و بیشترین بهره‌وری را داشته باشد! بنابراین در زمان خرید حتماً به برچسب مصرف انرژی محصول دقت کنید؛ همچنین بهتر است برای محیط‌های خانگی یا اداری، از دستگاه‌هایی با توان کمتر از ۱۰۰ وات استفاده شود.

5. هزینه نگهداری و تعمیرات دستگاه تصفیه هوا:

یک دستگاه تصفیه هوای خوب، دستگاهی است که هزینه نگهداری و تعمیرات معقولی داشته باشد؛ زیرا تمام دستگاه‌های تصفیه هوا، پس از مدتی استفاده نیاز به تعویض فیلتر هوا و … دارند. برای این منظور، باید توجه کنید که هرچند وقت یکبار باید فیلترهای هوا عوض شود؟ قیمت هر فیلتر هوا چقدر است؟ آیا خدمات پس از فروش و پشتیبانی شرکت، معتبر است؟ و …

کدام قابلیت‌ها جزو ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای خوب نمی‌باشد؟!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از قابلیت‌های دستگاه‌های تصفیه هوا، اصلاً خوب نیستند! درواقع این تصور که هرچه قابلیت‌های دستگاه تصفیه هوا بیشتر باشد؛ یعنی عملکرد آن بهتر است؛ تصوری اشتباه است. در ادامه به بیان ۳ ویژگی نامطلوب برای دستگاه تصفیه هوا خواهیم پرداخت.

1. عملکرد یونیزه کننده و قابلیت انتشار ازن:

استفاده از دستگاه تصفیه هوا با قابلیت انتشار ازن، برای منزل مناسب نمی‌باشد؛ زیرا ازن یک آلاینده سمی بوده که در طولانی مدت به ریه و مجاری تنفسی آسیب می‌رساند.

2. قابلیت میکروب‌کش با تکنولوژی نوری UV-C:

دستگاه‌های تصفیه هوا با قابلیت میکروب‌کشی، برای این کار از اشعه ماورا بنفش استفاده می‌کنند. این اشعه ممکن است باعث ساطع شدن ازن نیز بشود. درصورتی‌که می‌خواهید یک دستگاه تصفیه هوا با قابلیت نور uv خریداری کنید؛ حتماً به دریافت استانداردهای جهانی آن، توجه داشته باشید.

3. دستگاه‌ تصفیه هوا بدون فن، برای عملکرد بدون صدا:

در این مطلب از سایت (نام سایت)، به معرفی مهم‌ترین ویژگی‌های یک دستگاه تصفیه هوا خوب پرداختیم. توجه به این نکات می‌تواند شما را از سردرگمی در زمان انتخاب، نجات دهد.

به نظر شما، کدام ویژگی برای یک دستگاه تصفیه هوا خوب، ضروری است؟

شاید دستگاه تصفیه هوا فاقد فن، صدای بسیار کمی داشته باشد؛ ولی به علت عدم برقراری جریان هوا، نمی‌تواند به‌خوبی هوای محیط را تصفیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *